Hjälp vid PMS

Hjälp för dig som har PMS
Så många som 60 procent av alla kvinnor lider av menskramper. En liten del av dem lider så mycket av kramperna att de inte kan fungera en eller flera dagar under varje månad. Att så många lider av detta vi kallar PMS speglar vårt förhållande till våra kroppar. Författaren Carloine Myss som skriver om psykologiska orsaker till sjukdomar menar att PMS är ett klassiskt symptom på att en kvinna befinner sig i någon form av konflikt med att vara kvinna, med sin position i samhället och med vad hennes omgivning förväntar sig av henne. Det kan vara den psykologiska delen av problemet och kanske något vi kan försöka förändra. Det finns också hormonella effekter och det ska vi titta närmare på.

Drysmenorhea, som det också heter, kan vara ett så stort problem för många att man inte kan gå till skolan eller jobbet. Många blir bättre efter att de fött barn. Men för andra kan man behöva lite extra hjälp. Om du går till läkaren blir du troligtvis rekommenderad att ta p-piller. Men du ska veta att p-piller inte bara hjälper dig med PMS och håller graviditeten borta utan har långtgående effekter på din kropp. Vissa av oss kan inte heller av olika skäl ta p-piller.

Om du har smärtsamma, kraftiga eller oregelbundna menstruationer kan du behöva lite hjälp på traven. Mycket av våra hormonella problem kan avhjälpas med vår diet och om du lider av någon form av PMS bör du äta en diet av lågt glykemiskt index för att stabilisera dina hormoner. Om du äter mycket snabba kolhydrater och processad mat så stressar du din kropp och då får du små inflammationer som skapar smärta och även skadar dina celler. Detta förvärra så klart din PMS. Mat med högt glykemiskt index (GI) är socker, vetemjöl, pasta, de flesta bröd, vittris och snabbmat.

Tar du en smärtlindrande tablett i detta skede så blockerar du bara känslan av denna process i kroppen men den fortsätter likväl och du kommer ha samma problem nästa gång. Den mycket erfarna kvinnoläkaren Christiane Northrup som skrivit många böcker i frågan säger att alla symptom av PMS är orsakade av överproduktion av kemiska inflammationer i kroppen och att bara äta dämpande tabletter skapar bara en ondcirkel av fortsatta problem. Hon förespråkar en kost av råris, korn, bönor, grönsaker, fisk, kyckling och frukt för att komma till rätta med PMS. Framför allt bör du – enligt henne – sluta med mjölkprodukter.

Det finns många studier som visar på att man kan görs underverk bara genom att förändra sin kost. Läs mer här hur du äter hormonharmoniskt. Främst handlar det om att ta bort socker, mjölprodukter och vetemjöl ut sin kost och sedan tillföra mycket grönsaker och frukt. När man äter kolhydrater så bör de vara långsamma som råris och fullkornspasta. Läsk innehåller socker och bromider som är helt förkastliga vid PMS så undvik läsk helt och hållet. Om du inte skulle bli hjälpt av att förändra din kost så finns det andra metoder.

Ett till mycket bra tips för smärtsamma, oregelbundna och rikliga menstruationer är att tillföra en bioidentisk progesteronsalva de två sista veckorna i menscykeln. De studier som varnat för användandet av progesteron har gjorts på kemiskt progesteron i tablett form som visat sig ha cancerframkallande effekt. Däremot finns det idag många studier som visar på att bioidentiskt progesteron som tas genom huden istället skyddar oss kvinnor från cancer i bröst, livmoder, äggstockar och tarm. Dessutom har det visat sig skydda kvinnor från hjärt- och kärlsjukdomar som är den vanligaste orsaken till dödsfall för medelålderskvinnor.

Man har kommit fram till att brist på progesteron ger både PMS och klimakteriebesvär. Progesteron ser till att östrogenreceptorerna fungerar ordentligt. Man har i vissa studier funnit att progesteron även hjälper mot stress. Det förhindrar kortisol som kommer från binjurarna vid stress att bli skadligt. Lite kortisol är bra, men om vi ständigt befinner oss i stress på grund av den mat vi äter och vår livsstil så blir kortisolet skadligt. Det problemet kan avhjälpas med progesteronkräm de två sista veckorna i menscykeln.

Att ta hormoner har fått ett dåligt rykte genom att media dragit alla hormonbehandlingar över en kam. Man har inte skilt på syntetiska hormoner och bioidentiska hormoner. Bioidentiska hormoner är de som inte förändrats kemiskt från den växt den tagits från även om den odlats i laboratorium och har därför lättare att tas upp av kroppen precis som bra mat. Många av de bioidentiska hormonerna tar man dessutom via huden som kräm. Då slipper man alla problem med nedbrytning i mage, lever och njurar.

Om du är i fertil ålder och inte vill eller kan ta p-piller och redan äter bra mat kan du försöka bota din PMS med bioidentisk progesteronkräm. Ta gärna hjälp av näringsterapeut för att få en ordentlig utredning på dina PMS-besvär.

_____________________________________________________________

Läs mer:
PMS och klimakteriet
Övning för anti-aging
_____________________________________________________________