PMS och klimakteriet

Vatten är en av källorna till att må bra. Att smekas av vattnet och möta djur ger oss måbra-hormonet oxytocin men vad vi också behöver är vitaminer, spårämnen, aminosyror och ibland bioidentiska hormoner.

Klimakteriet och menopaus
Ordet menopaus kommer från det grekiska orden mens, som betyder månatlig, och pausis som betyder upphörande. Menopausen, som i allmänhet inträffar runt 52 års ålder, är den tidpunkt då en kvinna inte längre har ägglossning, inte producerar progesteron och hon får då ingen månatlig menscykel. Termerna klimakteriet och menopaus används ofta som synonymer men faktum är att det är två helt olika saker.

När det gått tolv månader utan någon menstruation säger man att en kvinna nått menopaus. Fram till den tidpunkten är hon i övergångsåldern eller klimakteriet. Den tiden kan var hela tio år eller mer, så det är inte ovanligt att klimakteriet med alla dess problem börjar redan vid 42 år och även fortsätter flera år efter mensen slutat. Idag ser man också att klimakteriet börjar allt tidigare liksom att barn blir tidigare könsmogna. Man tror att detta kan bero på vad vi äter men också påverkan av miljögifter.

Klimakteriet innebär för många av oss en tid med intensiva hormonella fluktuationer som vallningar, humörsvängningar, viktuppgång och oregelbunden menstruation. Då är det extra viktigt att sköta om sig och kanske ta ett kosttillskott som stödjer alla de hormoner och organ i kroppen som får jobba lite extra. Vi rekommenderar ett bra kosttillskott som innehåller alla de komponenter du kan behöva under de här turbulenta åren.

Vissa kvinnor kan fortfarande ha regelbundna menstruationer men anses vara i klimakteriet på grund av en för låg östrogennivå. Det kan man enkelt kontrollera genom ett salivprov.

För många kvinnor betyder klimakteriet att man börjar åldras och komma in i en period av livet då man kanske känner sig utan värde eller betydelse.

Många är vi kvinnor som redan tidigt upplever att vi får svårare och svårare att gå ner i vikt hur lite vi än äter. Det visar sig inte sällan att vi har problem med vår sköldkörtel vilket kan avhjälpas med kosttillskott eller medicin på recept. Ett symptom förutom viktuppgång är kroniskt utmattning. Man jobbar på men är för trött för att fungera bra socialt. Sitter hellre hemma framför tv:n än träffar vänner. Orkar inte riktigt med träningen, fast man vet att man borde göra den. Den kroniska utmattning har oftast börjat med att vi stressar under lång tid och att våra binjurar gått på högvar och då kan man behöva tillföra ett  kosttillskott för att stödja upp binjurarna och få stresshormonet kortisol på normal nivå. Ett saliv test som tas genom att man tar lite saliv i ett rör under hela dagen kan visa om du har förhöjda cortisolnivåer.

Är klimakteriet inte något som vi bara ska härda ut? Nej, absolut inte! Ingen tidigare generation har levt så här länge och många gånger levde tidigare generationer i småskaligare samhällen där man kände till örter som underlättade övergångsåldern. Man stressade inte på det sätt som vi göra idag. Vi åt inte heller den här sockerrika och stressande maten som vi äter numera. Dessutom fanns inte hela den kemiska cocktailen vi idag utsätts för och som vi inte har en aning om hur den påverkar oss i långa loppet. Men vi börjar sakta ana att välfärdssjukdomar och hormonobalanser skapas av alla dessa faktorer.

Hormonrubbningar kan vi få av:

  • För mycket socker
  • Stress
  • För lite nyttiga fetter
  • För mycket onyttiga fetter
  • Svält
  • Ohälsosam mat
  • Instabilt blodsocker
  • För lite och för dålig sömn
  • Giftiga ämnen
  • Bristande självtillit och lugn
  • Plaster
  • Snabba kolhydrater

Så här kan det kännas när vi har kaos i hormonerna:

  • Vallningar
  • Torrhet
  • Irritation
  • Smärtsamma menstruationer
  • Nedsatt sexlust
  • Blödningsrubbningar
  • Depression
  • Hetsätning
  • Humörsvängningar
  • Dramatiska utbrott

Idag börjar vi få upp ögonen för att vi i klimakteriet och menopausen behöver stödja kroppen med mer ren mat som grönsaker, baljväxter och frukt. Vi bör ta bort socker och vetemjöl och istället fylla på med långsamma kolhydrater. Framför allt bör du kvinna i klimakteriet tänka på att inte äta samma mat som din man och dina tonårsbarn. Du behöver en helt annan diet, med färre kolhydrater och mer rent fettsnålt protein.

Det kan vara bra för dig att fylla på med vitaminer och mineraler genom kosttillskott, för våra jordar är många gånger utarmade på dessa. Dessutom behöver kroppen lite mer av mineraler och vitaminer när vi går igenom olika faser i livet som klimakteriet. Det senaste tillskottet som kan underlätta och även rädda livet på oss kvinnor som kommit upp i åldern är bioidentiska hormoner.

Varför får vi då inte dessa från våra läkare?
Det finns en okunskap om äldre kvinnors hälsa, men det blir bättre och bättre. Kvinnliga hjärtattacker har tidigare inte hittas av läkare lika lätt som manliga då de sjukdomsbilder som läkarna får lära sig och identifiera ohälsa på är via män. Läkemedelsindustrin är av naturliga orsaker inte så intresserade av icke kemiska läkemedel som man inte kan ta patent på.

Många läkare känner inte till sambandet mellan kvinnors hormoner och deras mentala status. Allt för många kvinnor får höra: ”Dina emotionella problem sitter bara i huvudet”. Det betyder inte att du håller på att bli ”tokig” – utan du kanske lider av en hormonell och biokemisk obalans.

Dessvärre har läkare i allmänhet även väldigt lite kunskap om kostens inverkan på övergångsbesvär, och man pratar sällan om att könshormonerna är starkt kopplade till signalsubstanserna i hjärnan som påverkar vårt välbefinnande och beteende. Depression, humörsvängningar och annat kan alltså komma från obalans i könshormonerna. Mycket kan förändras med en annorlunda kost men inte allt, ibland kan vi behöva ta kosttillskott, örter eller bioidentiska hormoner. Se vår produktsida för att hitta just det kosttillskott du behöver, eller om du vill veta var du kan ta för prover för att se om dina hormonnivåer ligger lågt eller inte.

Du kan alltså också äta dig till hormonharmoni – läs mer om det här!

Det naturliga progesteronet, eller gulkroppshormonet som det också heter, minskar efter 35 års ålder och i takt med att vi blir äldre. Det är mycket viktigt för att balansera östrogenets effekt i kroppen. Tidigare skrev läkare ut gestagen som är syntetiskt, modifierat progesteron när kvinnor hade klimakteriebesvär. Tyvärr visade det sig ge ökad risk för bröstcancer.

Gestagen är de varianter av progesteron som finns i läkemedel och preventivmedel och som oftast rekommenderas av läkare vid övergångsbesvär och PMS. Med varianter menas att deras molekylära struktur skiljer sig från det kroppsegna progesteronet. De framkallar därför även vissa oönskade effekter och biverkningar.

Östrogen är också ett av de hormon vi kan få problem med i övergångsåldern. Östrogen hjälper till att behålla den kognitiva förmågan och motverkar depression. Läs mer om det och bioidentiska hormoner här.

Om man tar östrogen i tablettform måste den passera levern och det ökar risken för blodpropp, stroke och hjärtinfarkt, men tar du det genom huden blir det lättare för kroppen att ta upp det och du slipper dessa risker. Använder du dessutom en ett bioidentiskt östrogen via huden så har du istället en medicinering som hjälper dig hålla hjärtkärlsjukdomar och cancer borta. Dessutom håller det dig ung långt upp i åldern.

Omfattande studier har upprepade gånger visat att bioidentiska hormoner effektivt eliminerar klimakteriesymptom utan några långsiktiga negativa biverkningar.

DHEA, bildas av våra binjurar och är ett steroidhormon som bildas av kolesterol. Det omvandlas i sin tur till testosteron och östrogen. DHEA är det hormon kroppen bildar som mest av under din livstid. Men det blir mindre och mindre av det när du blir äldre och vid 70 års ålder har du bara 15-20 procent kvar jämfört med när du är 20 år. DHEA anses av många forskare vara ett viktigt hormon som förebygger hjärtsjukdom och nedbrytningen av hud och skelett. Mycket DHEA skyddar hjärnan och det minskar risken för alzheimer och demens. Dessutom stärker DHEA immunförsvaret, höjer endorfinnivåerna i kroppen på samma sätt som när du tränar vilket gör dig glad. DHEA Har också en antiinflammatorisk effekt genom att hämma ämnen som stimulerar inflammationer. Antiinflammatoriska ämnen finns också i örter och kryddor som gurkmeja och ingefära och är mycket bra att tillföra i maten dagligen. Regelbunden träning och meditation höjer dina nivåer av DHEA. Studier har visat att de kvinnor som mediterat hade 47 procet högre DHEA-nivå vid 50 års ålder än de som inte mediterade. Se vår kontaktsida för länkar till meditation och yoga.

Binjurarna producerar också kortisol som vi behöver för att hantera stress. Det är också kortisolet som går på högvarv när vi är konstant stressade och till slut kan binjurarna bli helt utslagna av att inte haft någon tid för återhämtning. Så börja med en ny vana. Meditera varje dag! Vid långvarig stress blir du ofta urlakade på mineraler och vitaminer.

Test för att se om du har hormonstörningar:
Blödningsrubbningar
Spänningar i brösten
Vallningar
Svettningar
Trötthet
Nedstämdhet
Fibromyalgiliknande symptom
Svårt att gå ner i vikt
Övervikt
Svettningar och vallningar
PMS
Barnlöshet
Benskörhet
Nedsatt eller ingen sexlust
För högt blodtryck
Försämrat minne med koncentrationssvårigheter
Ångest oro
Humörsvängningar
Ömma och stela leder
Inflammationer och infektioner
Rynkor och torr hy
Torra slemhinnor
Cellförändringar
Bröstcancer
Trötthet
Stress och påfrestningar
Uppgivenhet
Sömnproblem

Om du känner av några av de symptom vi beskrivit här så rekommenderar vi att du testar dina hormonnivåer och gör en så kallad hormonspegel. Då testar man östrogen, progesteron, testosteron (testa gärna kortisol, DHEA,  och D-vitamin också). Det ger dig information om var du står hormonmässigt och om du gått in i klimakteriet även om det rör sig om en ögonblicksbild från en dag i din cykel.

Slutligen måste vi bli mer medvetna om vilken negativ effekt alla former av stress har på vår hälsa. Stress är i sig självt ett hormonellt gensvar på en, av kroppen upplevd, fara. Kroniskt förhöjda nivåer av stresshormonet kortisol rubbar då det känsliga ekosystemet mellan övriga hormoner och signalsubstanser. Läs mer om stress och utmattning här!

_____________________________________________________________

Läs mer:
Hjälp vid PMS
Övning för anti-aging
_____________________________________________________________