Testa din biologiska ålder

Snabbtest för biologisk ålder!

Antingen går du till en näringsterapeut av något slag och får en ordentlig genomgång på alla dina organ din fettprocent, muskelmassa och ditt allmäntillstånd. Eller så gör du den här snabbtesten här nedan.

I det här testet får du frågor att svara på som tar fram en riktlinje på din biologiska ålder. Svaret får du i slutet.

Rör du på dig?

1. Ligg på rygg och lyft ena benet så högt som du kan utan att böja det. Vilken vinkel är benet i?

– 90 grader eller mer (-1)
– 75 till 90 grader (+1)

Vad betyder det? Du blir stelare när du blir äldre. Stretching stimulerar produktionen av vätskor som smörjer dina leder.
Åtgärd: Om du inte har tid över för yoga, gör enkla stretchövningar varje dag. Exempel: Sitt på golvet med benen rakt framför dig. Böj ena benet så att fotsulan vilar mot insidan av knät. Luta dig framåt med rak rygg och nudda foten på det utsträckta benet med båda händerna. Håll i 30 sekunder. Byt ben.

 

2. Ställ dig barfota och blunda, lyft din fot 15 cm. Hur länge kan du balansera?

– Mer än 30 sekunder (-1)
– 21 till 30 sekunder (0)
– 16 till 20 sekunder (+1)
– Mindre än 16 sekunder (+2)

Vad betyder det? Ett test för nerverna. Nerverna styr balansen som försämras med åldern.
Åtgärd: Träning hjälper här! Träna på att stå på ett ben. Är du under 40 ska du klara av 16 sekunder.

3. Hur många sittups kan du göra?

– Mer än 20 (-1)
– Mindre än 20 (+1)

Vad betyder det? Muskelstyrka håller ditt skelett starkt och din kropp i form.
Åtgärd: Träna någon träningsform som får dig att svettas och få ökad puls, styrketräning är bra för tillväxthormonerna och för att forma kroppen till t ex smalare mage, yoga ger dig lugn och ro och starka muskler. Försök variera din träning så mår du bäst.

4. Nyp dig i skinnet. Håll handen med handflatan ner på ett bord. Nyp i skinnet mellan tummen och pekfingret i fem sekunder. Hur lång tid tar det innan ditt skinn ser normalt ut igen?

– På en gång (-2)
– Mellan 2 och fem sekunder (0)
– 10 till 15 sekunder (+2)
– Längre än 15 sekunder (+3)

Vad betyder det? Din hud blir mindre elastisk med åldern. Huden tar längre tid att gå tillbaka ju äldre du är.Så här kan du grovt räkna 1 sekund är ca 30 år, 5 sekunder ca 45 år, 10 sekunder ca 55 år, 35 sekunder ca 70 år. Hur gammal är du i hudtestet?

Åtgärd: Öka intaget av färsk frukt. C-vitaminer hjälper till att bilda kollagen, vilket ger spänstigare och fastare hud.

5. Hur aktiv är du?

– Jag går mycket och går på gymmet/springer/simmar ett par gånger i veckan. (-3)
– Jag går mycket och tränar en gång i veckan (-1,5)
– Jag går sällan, men tränar på gym två gånger i veckan (-1)
– Jag har inte tid för träning (+2)
– Jag tränar mer än 1,5 timme varje dag (+2)

Vad betyder det? Att gå runt två timmar per dag tar bort nästan 3 år på sin ålder. Men för mycket träning är inte bra för kroppen. Det gör den gammal istället.
Åtgärd:
Satsa på vardagsmotion. På med gympaskorna lämna bilen hemma och träna tre gånger i veckan.


6. Ungefär hur många orgasmer har du varje år?

– 120 + (-1)
– 50 – 100 (0,5)
– Mindre än 50 (+0,5)

Vad betyder det? Orgasmer fyller din kropp med oxytocin vilket minskar blodtrycket och stress. En studie gjord på 3 500 personer som såg 10 år yngre ut än de var, visade att de flesta av dem hade sex ungefär tre gånger i veckan.

Åtgärd: Varför inte ha lite kul i sängen innan du går upp på morgonen så får du energi för hela dagen. Du behöver inte ha en partner. Köp lite roliga leksaker. Marknaden har fullständigt exploderat på senare tid med sexleksaker för kvinnor. Kom bara ihåg att tänka på att de inte ska innehålla hormonstörande ämnen som ftalater. Kolla vår sidan med bra inköpsställen.

Hur lever du?

1. Hur mycket sover du?

– 6,5 till 7,5 timmar per natt (-1)
– 7,5 till 8,5 timmar (0)
– Mindre än 6,5 timmar (+1)
– Mer än 8,5 timmar (+1,5)

Vad betyder det? För lite sömn gör att du producerar mindre tillväxthormoner, vilka reducerar åldrandet. Och mindre melatonin, som gör oss sömniga, och är ett antioxidant som reducerar de fria radikalernas åldrande effekt. Men se upp, för mycket sömn har kopplats samman med depression.
Åtgärd: Stig upp och gå till sängs vid samma tid varje dag. Sömnen du får före kl 24.00 är den mest effektiva så se till att komma i säng i tid. Undvik tupplurar under dagen och träna inte för sent på kvällen.

2. Vad har du för midjemått?

– Mindre än 80 cm (-1)
– Mer än 80 cm (+2)
– Mer än 88 cm (+3)

Vad betyder det? 80 cm eller mer ökar risken för hjärtsjukdomar och högt blodtryck.
Åtgärd: På lång sikt handlar det om att ändra sina mat- och motionsvanor. För att komma igång kan du testa detox..

3. Hur ofta använder du tandtråd?

– Aldrig (+2)
– När jag kommer ihåg (+1)
– Varje kväll (-3)

Vad betyder det? Man har hittat samband mellan de bakterier som orsakar tandköttsproblem och de som orsakar hjärtsjukdomar och inflammerade artärer. En teori är också att om du får mycket plack så äter du mat som också kloggar igen dina kärl.
Åtgärd: Skaffa en ny vana: flossa med tandtråd varje dag. Ändra dina kostvanor.

4. Vad har du för solskyddspolicy?

– Jag solar aldrig (-1)
– Jag är väldigt försiktig men gillar en lätt solbränna (+ 0,5)
– Jag är beroende av solen (+2)

Vad betyder det? UV skador är orsaken till 50 procent av allt åldrande av huden.
Åtgärd: Tidiga skador visar sig som öppna porer och ojämn hud. Om du ändå vill sola – sola sakta. Använd alltid hög solskyddsfaktor. Idag finns även studier på att vi behöver vara i solen mitt på dagen för att få i oss det D-vitamin vi behöver. Så en kort stunds exponering av hela kroppen ger dig D-vitamin som är så viktigt för ditt immunförsvar. På vintern behövs ett kosttillskott.
5. Hur ofta äter du frukost?

– Kaffe bara för mig, tack! (+1)
– Varje morgon (-0.5)
– Fyra eller fem gånger i veckan (0)

Vad betyder det? En hälsosam frukost hjälper dig att hålla artärerna öppna. De extra vitaminerna som du tillför kroppen minskar risken för fria radikaler. Det du äter på morgonen gör också skilnad så att du orkar mer på kvällen och inte får sötsug eller äter för mycket senare på dagen.
Åtgärd: Ät protein som ägg och kalkon, grovt surdegsbröd, havregrynsgröt, frukt och te rikt på antioxidanter.


6. Äter du bra?

– Jag äter bara naturliga råvaror och älskar frukt och grönsaker (-4)
– Det blir en och annan färdigmat (0)
– Jag gillar inte frukt och grönt så mycket (+2)

Vad betyder det? En diet med mycket frukt och grönt skyddar cellerna från åldringseffekten av fria radikaler.
Åtgärd: Se varje måltid som en möjlighet att stanna din biologiska klocka.
7. Äter du vitamin- och mineraltillskott?

– Ja, varje dag (-1)
– När jag kommer ihåg (0)
– Aldrig (+1)

Vad betyder det? Folsyra och magnesium håller artärerna unga. Kalium och vitamin D håller benen starka och immunförsvaret starkt. Vitamin C och E är båda goda antioxidanter.
Åtgärd: Ät kosttillskott varje dag.

8. Hur dricker du?

– Jag dricker 10–20 ml alkohol per dag, vilket motsvarar ett litet eller ett stort glas vin (-2)
– Jag dricker inte alkohol (0)
– 140 cl alkohol per vecka, motsvarar ca 5 stora glas vin (+2)

Vad betyder det? Studier visar att en liten mängd alkohol per dag minskar risken för hjärtattack, stroke, diabetes och demens. Men stora mängder åldrar huden och påverkar kroppens förmåga att ta upp näringsämnen.
Åtgärd: Drick max ett eller två små glas vin per dag.

9. Röker du?

– Aldrig (-3)
– Har inte rökt på mer än 5 år (-2)
– Har inte rökt på tre till fem år (-1)
– Slutade förra året (+1)
– Ett paket per dag (+2)
– Ett paket per dag i 20 år (+3)

Vad betyder det? Rökning tredubblar risken att drabbas av hjärtsjukdomar. Rökning orsakar också 90 procent av all lungcancer. Huden påverkas negativt, med mer rynkor, tjockare hud och ökad behåring.
Åtgärd: Fimpa! Sök professionell hjälp om du inte kan sluta på egen hand.

10. Är du kär?

– Lyckligt gift/förhållande (-0.5)
– Singel (0)
– Änka (+1)
– Skild/separerad (+2)

Vad betyder det? Människor i lyckliga förhållanden lever längre än singlar.
Åtgärd: Om du har ett förhållande, investera i kvalitetstid med din partner. Om du är singel, se till att du har ett nära förhållande med vänner och familj.

Hur tänker du?

1. Hur hanterar du dagliga problem?

– Jag skakar dem av mig (-1)
– Oroar mig, men reder sedan ut dem (0)
– Oroar mig konstant (+1)

Vad betyder det? Kronisk stress snabbar på åldringsprocessen. Blodprov på stressade personer har visat skador på cellerna vilket bidrar till ett för tidigt åldrande.
Åtgärd: Genom enkla andningsövningar kan du sänka blodtrycket och hjärtfrekvensen och förbättra cirkulationen. Andas långsamt in genom näsan medan du räknar till fyra. Håll andan och räkna till sju. Andas ut genom munnen medan du räknar till åtta. Repetera fyra gånger. Du kan också ladda ner mindfullnessmeditation och lyssna på t ex innan du ska sova.

2. Hur ofta pratar du med en nära vän?

– Varje eller nästan varje dag (-2)
– En gång i veckan (+1.5)

Vad betyder det? Människor med nära socialt nätverk har yngre immunsystem och är mindre känsliga för stress.
Åtgärd: Ring en vän!

3. Har du en hund?

– Ja (-0,5)
– Nej (0)

Vad betyder det? Hundägare håller sig yngre. Att äga en hund hjälper dig få vardagsmotion och det kan minska blodtrycket.
Åtgärd: Du kan promenera även utan hund eller kanske låna en ibland!

4. Hur känner du inför framtiden?

– Upprymd! (-1)
– Jag oroar mig, men jag tror att jag kommer att klara mig (0)
– Orolig (+1)

Vad betyder det? En studie med 1 100 patienter sträcker sig över 30 år och visar att optimister lever 19 procent längre. En hoppfull framtidssyn ger immunförsvaret styrka att bekämpa sjukdomar och får dig att ta hand om din egen hälsa.
Åtgärd: Det har poppat upp en massa böcker om självkänsla, coaching och lycka de senaste åren. Frossa i glad böcker och filmer!


5. Hur är ditt närminne? Titta på numret 678-2892 i fem sekunder. Titta sedan bort och skriv ner det.

– Inga misstag (-1)
– Ett misstag (0)
– Två misstag (+1)
– Tre eller mer fel (+2)

Vad betyder det? Hjärnan behöver lite träning och underhåll med åren.
Åtgärd: Gör en ny sak varje dag för att träna hjärnan. Prova att göra något med vänster hand istället för höger, eller att ta en ny väg till jobbet. Att lösa korsord, sudoko eller måla är också bra hjärngympa. Men glöm inte att vila och meditera, det är vid vila som hjärnan lagrar och bearbetar ny information och nya erfarenheter.


6. Hur känner du inför att lära dig nya saker?

– Det ger mig en riktig kick (-1)
– Jag skulle verkligen vilja, men hinner aldrig (0)
– För jobbigt, jag föredrar att softa (+1)

Vad betyder det? Att utsättas för nya idéer är det som får hjärnan att bygga nya vägar. Mer blod rinner i de delar av hjärnan som är stimulerade, vilket ger energi och bränsle till cellerna. Kunskap kan till och med stimulera uppbyggnad av helt nya celler.
Åtgärd: Läs en bok du aldrig skulle läsa om du fick välja. Starta en bokcirkel. Det är stimulerande för hjärnan att prata om det man läst, då öppnas nya vägar.


7. Kan du se humorn?

– Det finns alltid något som får mig att skratta (-2)
– Jag har inte så mycket att skratta år längre (+0.5)

Vad betyder det? Skratt minskar stresshormonerna i kroppen och förstärker de infektionsbekämpande T-cellerna. Problemet är att vi hört alla skämt när vi blir äldre. Fyraåringar skrattar 400 gånger per dag medan 30-åringar bara skrattar 15.
Åtgärd: Skippa kvällsnyheterna och titta på något som du tycker är riktigt kul istället.

8. Hur andlig är du?

– Jag tror på en högre makt (-1)
– Jag vill tro, men jag är inte vad jag ska tro på (0)
– Jag är ateist (+1)

Vad betyder det? Studier visar att en gudstro har en starkt skyddande effekt på vår hälsa. Det ger perspektiv på problem och hjälper dig att hantera livets upp- och nedgångar.
Åtgärd: Röntgen visar att böner aktiverar limbiska systemet i hjärnan vilket reglerar hjärtfrekvens, blodtryck och metabolism. Det samma händer med meditation.

Räkna fram din biologiska ålder!

Din ålder: ……………
+ Hur rör du dig? Poäng: ……………
+ Hur lever du? Poäng: ……………
+ Hur tänker du? Poäng: ……………
= Din biologiska ålder: ……………

Så här tolkar du testet?
Om din uträknade ålder är mindre gör du rätt. Du gör bra val och är rädd om dig själv. Fortsätt med det!
Är den samma som din kronologiska ålder så är din hälsa sannolikt bra. Men det behövs några förändringar för att du ska uppnå optimal hälsa och maximal energi. Rätt kost kan göra underverk.
Om testet visar att du äldre än den ålder som står på din legitimation så kommer förändrade kostvanor och livsstil att göra en stor skillnad. En västerlänning har i genomsnitt 10 till 20 år mer i biologisk ålder än kronologisk.

Hjälp jag är äldre än min ålder!
Men få inte panik om resultatet visar att du åldras snabbare än du borde. Om du följer råden på den här sajten och här nedan så kan du föryngra dig biologiskt:

  1. Sluta röka.
  2. Öka intaget av fibrer, frukt och grönsaker.
  3. Rör dig en halvtimme till en timma per dag.
  4. Hitta konstruktiva metoder för att hantera stress – läs mer om stress och stressreducerande metoder.

_____________________________________________________________

Läs mer:
Kropp och vikt

_____________________________________________________________

STÖD OSS - KLICKA HÄR! Stöd oss genom att köpa dina produkter och tjänster via länkarna här nedanför. På så sätt får vi möjligheten att fortsätta vårt jobb att skriva, informera och prata om hormoner och hälsa.
Female Balance Shop
Friways produkter
Konsultera Lotten Odh
Holistic: www.hormonharmoni.vitamera.se

Tyvärr stänger HormonHarmoni möjligheten att kommentera artiklar och därmed gratis fråga om råd på sajten - detta pga av bl a porrspam bland kommentarerna. Men du har möjlighet att kommentera på HormonHarmonis Facebook-sida eller anmäla dig till Lotten Odh konsultationer.
Konsultera Lotten Odh
HormonHarmoni på Facebook