Kropp och vikt

Du ska ha glädje av dig kropp – oavsett form eller storlek. Det viktiga är att du trivs med ditt eget yttre – och inre.

Insulinresistens och sköldkörtelproblem är mycket vanliga och kan ha orsakats av olika sorters stress som dålig kosthållning, för lite motion och miljögifter. När problemen väl är där, får vi störd hormonbalans. Socker och andra snabba kolhydrater som idag finns i nästan allt vi äter, stressar vår kropp. Dessutom får vi i oss miljögifter genom kosmetika, mat, inredning och textilier.

Till detta måste vi lägga den stress som livspusslet ger oss. Många kvinnors puls går upp på kvällen när de kommer hem från jobbet för då börjar arbetet med barnen och hemmet. I många fall går mäns puls går ner, de kopplar av hemma.

Problem med hormonerna kan uppstå när du stressat kroppen med snabba kolhydrater, och mat med rester av bekämpningsmedel.
Kolhydrater kan vara både snabba och långsamma. Det bästa är att äta små mängder av kolhydraterna och då av de långsamma. När du äter kolhydrater bryts de ner till olika sockerarter. Sockret tas sedan upp i blodet och höjer ditt blodsocker. Det ökar i sin tur hormonet som kallas för insulin. Det är det hormon som kroppen använder för att lägga som fett på magen om det blir för mycket av det.

Insulinet ska, när det fungerar som bäst, lagra glukos som blir till bränsle för din hjärna och dina muskler. Men insulinet hjälper också till att lagra in fett i våra fettceller och hämmar ibland din fettförbränning och det är då du får den där tråkiga magen. Ju mer insulin du har i ditt blod, desto svårare är det att få ut fettet ur fettcellerna och ut i blodomloppet som fettsyra.

Säkert har du upplevt perioder av kraftiga blodsockersänkningar med alla dess effekter som irritation och sötsug. Om du då äter något med snabba kolhydrater åtföljs det av ett kraftigt insulinpåslag som kan ge effekter som aggressivitet och överaktivitet. Dess fulla effekt syns mest på barn som har svårare att kontrollera sig.

Att ha ett högt blodsocker sliter hårt på vårt hjärt- och kärlsystem. Du kan få cancer, hjärtattacker och andra sjukdomar redan i medelåldern trots att du egentligen borde ha många friska år kvar. Om ditt blodsocker ofta åker upp och ner bildar kroppen hormoner som kallas kortisol, noradrenalin och adrenalin. Det är samma hormoner som bildas när du stressar. Du kan alltså stressa kroppen genom att stoppa i dig fel sorts mat.

Om du struntar i att äta när du har lågt blodsocker kommer kroppen själv ta glukos från en liten reserv som finns i levern. Du har kanske märkt av detta när du varit jättehungrig och så helt plötsligt går det över och du är inte längre sugen på mat. Då har kroppen börjat äta på sig själv och det är tyvärr inte magfettet den äter först. Levern står då för kalaset och låter du det gå ytterligare en tid innan du äter kommer kroppen att bryta ner muskler och du känner dig pigg och nöjd igen. Kanske har du just varit och tränat för att bygga upp dina muskler och då vill du absolut inte att kroppen ska använda dem som bränsle. Så kom ihåg att äta något, kanske en proteindrink efter träningen.

Om du sedan inte äter eller äter fel förlorar du istället muskelmassa eller stannar på plus minus noll. Du ska vara rädd om dina muskler för det är de som håller dig frisk och gör att du orkar leva ett bra och energifyllt liv. Dessutom slukar de kalorier. Så om du har mycket muskler så kan du ligga på soffan och bränna bort fettet på magen.

BRA FETTER: Olivolja, nötter och fisk. Fett hjälper till att producera hormoner. Det ska vara kokosolja och jungfruliga oljor som till exempel linfröolja i glasflaska. Fet fisk och nötter innehåller bra fett och är även rika på omega-3.

DÅLIGA FETTER: Transfetter. De täpper till dina artärer och sänker ditt blodflöde. De finns i färdiga kakor, bröd, godis, snacks och en del halvfabrikat.

BRA PROTEINKÄLLOR: Lätta proteiner som fisk och kyckling är bra. Utan protein sjunker dopaminet i hjärnan. Att göra smothies med proteinpulver är ett bra mellanmål eller frukost.

Måbra systemet och hormonet oxytocin frigörs när du får beröring som massage. Det lugnar ner hela ditt system och lättar på stressen, som är en farlig fiende, som lätt leder till fettma.

Hitta en motion som du gillar så blir det lättare att börja träna och att verkligen fortsätta med träningen regelbundet. Testa dig fram med allt du kan hitta från dans och yoga till jogging. Senare studier har visat att motion inte bara gör dig vackrare och yngre den gör dig dessutom intelligentare.

Studier har visat att vi bildar nya hjärnceller när vi tränar aerobisk eller är ute och springer eller går. Hjärnan får mentalträning och minnesfunktionen och inlärningen förbättras.

Om du tränar kommer du att:

  • Sova bättre
  • Bli gladare
  • Få starkare kropp
  • Drabbas av färre sjukdomar
  • Få bättre hud
  • Gå ner i vikt
  • Få ett bättre sexliv
  • Känna bättre självkänsla
  • Få mera ork

Vill du ha ett mer lustfyllt liv och en smalare midja så kommer du inte undan motion.

Din kronologiska ålder, hur många år du levat, är något helt annat än din biologiska ålder – testa din biologiska ålder här! Det vill säga hur gammal din kropp är. En modern livsstil med stress, dålig kost och för lite motion är förödande för din biologiska ålder. Även om du är 20 år kan du ha en kropp som en 40-åring och en 85-åring kan ha en kropp som en frisk 60-åring. Att åldras behöver inte innebära ökad risk för sjukdomar som benskörhet, cancer, gikt, demens och hjärt- och kärlsjukdomar. Det är problem som uppkommit genom vårt leverne i moderna industrisamhället.

Idag behöver du inte ta för givet att du ska åldras som tidigare generationer utan det beror på hur mycket du rör på dig, vad du äter, och om du får i dig alla rätta näringsämnen. Här på sajten guidar dig till rätt information och med rätt länkar som ger dig ett rikt och friskt liv i många år.

Varningstecken för tidigt åldrande:

  • Påsar och mörka ringar under ögonen
  • Slapp hy och dubbelhaka
  • För mycket rynkor
  • Torr hud och torra slemhinnor
  • Gulaktiga ögonvitor
  • Trötthet och gråaktig hudfärg
  • Leverfläckar på händer och ansikte
  • Torrt, tunt hår och håravfall

Men det finns även tecken som är svårare att se:

  • Sämre immunförsvar
  • Dålig funktion på utrensningsorgan som lever och njurar
  • Insulinresistens
  • För högt blodsocker
  • Minskad sexlust
  • Hormonrubbningar
  • Svår övergångsålder

Men misströsta inte! Det finns hjälp. Du kan anmäla dig till ett viktprogram av något slag. Du kan få lågkalorimat hem till dörren. Bäst och billigast är naturligtvis att själv laga maten. Så samla familjen eller vänner på söndagen och laga ett riktigt storkok av nyttig mat. Recept kan du hitta på vår sajt eller ute på nätet. Receptbanken för bra hormonmat kommer att utökas efterhand.

Se till att kasta ut alla produkter som stör dina hormoner och gör dig överviktig och gammal i förtid. Fyll på med kallpressade oljor som linfröolja, olivolja och kokosolja. Bra fett hjälper dina hormoner. Vi behöver bra fetter för att kunna transportera våra hormoner dit de ska. Dessutom behöver vi proteiner. Om du äter mer fett och protein och färre snabba kolhydrater får du en stabilare insulinnivå. Du kommer att känna dig mättare. Samtidigt frisätter du fett från din egen fettvävnad.

I början av en kostomläggning, framförallt när du ska vänja dig av med att äta snabba kolhydrater, kan du få besvär. Det blir som en avgiftning, en detox (på länken finns ett bra detox-paket för dig som vill börja enkelt), och du kan få huvudvärk, trötthet, hjärtklappning, yrsel, och humörsvängningar. Det är som när en narkoman ska lägga av med narkotikan. Du får abstinens. Har du ett riktigt sockerberoende kan det bli en riktigt svår abstinens i några dagar. Vi behöver äta regelbundet under dagen av ekologisk ren mat som stödjer vårt blodsocker. Steg ett i din detox är att rensa ut alla dåliga produkter i ditt kök.

Utrensning skafferi:

  • Kasta pesto, pickles och likande produkter som innehåller oljor som inte är kallpressade.
  • Frukostflingor och müsli som innehåller socker.
  • Knäckebröd, skorpor, bröd och kex (var inte orolig för du kan baka bra proteinbröd om du saknar det för mycket).
  • Socker i alla former även konstiga sötningsmedel.
  • Konserver med tillsatt socker, ketchup och kaviar (de innehåller socker).
  • Du kan spara: fullkornspasta av grahams eller dinkelmjöl, bovete, hirs, korn, havregryn, råris, brunt jasminris, brunt basmatiris, knäckebröd på dinkel, fullkorns skorpor och kex som är helt utan socker.

Utrensning kylskåp:

  • Leverpastej och andra pålägg med mjölkprotein.
  • Mjölkprodukter speciellt de med tillsatt socker.
  • Majonnäs som inte är tillverkad på kallpressade och ekologiska oljor.
  • Margariner.
  • Färdiga dressingar och dipp.
  • Desserter och annat som innehåller socker.
  • Du kan spara: ekologisk yoghurt, ekologisk färskost, feta- och getost om du inte tänker leva helt mjölkfritt under en tid vilket vi ibland rekommenderar. Om du äter mycket mjölkprodukter belastar det ditt utrensande system i kroppen främst lymfsystemet.

Utrensning frys:

  • Ut med färdiga frysrätter som innehåller onyttiga fetter, raffinerade spannmålsprodukter, tillsatser, stärkelse och socker.
  • Glass med tillsatt socker och raffinerade fetter.
  • Frysta pizzor, munkar, kakor och desserter.
  • Du kan spara: räkor, kyckling, fisk, kött och grönsaker. När du fyller på igen så fyll på med ekologiska varor.

Åk nu till affären och köp nyttig ekologisk mat som grönsaker, bönor, linser, frukt, kyckling och fisk. Köp så okomplicerade och rena produkter du kan. Strunta i de snabba kolhydraterna som pasta, vetemjöl, vitt ris och produkter med socker och tranfetter (många färdiga och processade produkter som heter light. Även kakor och bröd har dessa).

Då och då behöver vi göra en detox för att låta vår kropp vila, och våra utrensningsorgan som lever och njurar få rensa sig själva med hjälp av mat och örter. Detox handlar om att avgifta sig genom att äta en utrensande kost som inte belastar kroppen. Klicka här om du vill köpa en mer gedigen detox som vi rekommenderar.

En detox ger dig ny energi och ofta är det en början till en sundare livsstil. Att detoxa är inte en viktminskningsmetod, men många märker av en viktnedgång. Du tar bort mat som inte din kropp mår bra av och tillför mat som stödjer kroppens hormonsystem. Bästa resultat får du om du gör en detox på minst tio dagar. Att äta detox-kost är att äta mycket färska grönsaker och frukt. Du utesluter kaffe, svart te, alkohol, socker, tobak och mat som är processad och raffinerad. Ät inget med etikett och framför allt om du inte kan förstå allt som står på den. Till detta är det bra att äta utrensande örter. Företaget Holistic/vitamera (sök på Holistic Detoxpaket) har ett program som är enkelt att förstå för detox som vi varmt rekommendera. Du får alla produkter du behöver i ett paket och en enkel instruktion.

Du kan även lägga in en kort-detox en gång i veckan, eller en gång i månaden om det känns för jobbigt med varje vecka. Då fastar du ett dygn. Detta stödjer ditt tillväxthormon. Det hormon som hjälper dig att åldras långsammare och som många vill ha mer av (i USA injicerar folk detta hormon för hundratusentals kronor varje år).
Lättast är att fasta från middag till middag för då blir det exakt 24 timmar.

Om du är snäll mot din kropp och inte belastar den med mat som är besprutad, och inte äter mat med onaturliga tillsatser, så är kroppen duktig på att reparera sig och skapa sin egen hormonharmoni.

_____________________________________________________________

Läs mer:
Testa din biologiska ålder
_____________________________________________________________

STÖD OSS - KLICKA HÄR! Stöd oss genom att köpa dina produkter och tjänster via länkarna här nedanför. På så sätt får vi möjligheten att fortsätta vårt jobb att skriva, informera och prata om hormoner och hälsa.
Female Balance Shop
Friways produkter
Konsultera Lotten Odh
Holistic: www.hormonharmoni.vitamera.se

Tyvärr stänger HormonHarmoni möjligheten att kommentera artiklar och därmed gratis fråga om råd på sajten - detta pga av bl a porrspam bland kommentarerna. Men du har möjlighet att kommentera på HormonHarmonis Facebook-sida eller anmäla dig till Lotten Odh konsultationer.
Konsultera Lotten Odh
HormonHarmoni på Facebook